_Wydarzenia


Pokaz filmów Yael Bartany z Pawilonu Polonia …i zadziwi się Europa  na Biennale w Wenecji.
Hala 90B, 15 lipca 2011, godz.19.00



Po raz pierwszy w historii polskiego udziału w biennale, Polskę reprezentuje twórca z innego kraju. Wystawa w Pawilonie Polonia zatytułowana …i zadziwi się Europa składa się z trzech filmów izraelskiej artystki Yael Bartany. Głównym tematem jej trylogii, w skład której wchodzą prace „Mary Koszmary” (2007), „Mur i wieża” (2009) i najnowszy „Zamach” (2011), jest działalność Ruchu Żydowskiego Odrodzenia w Polsce, stworzonego przez artystkę ruchu politycznego stawiającego sobie za cel powrót ponad trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków. Akcja filmów Bartany rozgrywa się w symbolicznej przestrzeni pełnej blizn po konfliktach etnicznych i wojnach, wiążą ze sobą wątki dotyczące izraelskiego ruchu osadniczego, syjonistycznych marzeń, antysemityzmu, Holokaustu i palestyńskiego prawa do ziemi. Zdając sobie sprawę ze skrajnych opinii jaką budzi wybór prac Bartany do Pawilonu Polonia, będzie to okazja do gorącej dyskusji.

Repliki filmów Yael Bartany prezentowane są w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk 2011. Pokaz zorganizowany dzięki uprzejmości Zachęty Narodowej Galerii Sztuki i Yael Bartany.


>>>
08.07.2011-10.07.2011_Wydarzenie

Carrot Workers Collective


Carrot Workers
Collective
Foto-powieść dla pracowników wykonujących niestabilne formy pracy
8-10.07. 2011
ISW i tereny postoczniowe

W projekcie Foto-powieść dla pracowników wykonujących niestabilne formy pracy proponujemy pracę z grupą pracowników kultury w celu stworzenia cyklu foto-powieści na temat niestabilnych form zatrudnienia.

Grupa docelowa:

10–15 pracowników tymczasowych, objętych ruchomym czasem pracy lub zatrudnionych na innych niestabilnych zasadach, np. wolontariusze, wolni strzelcy lub osoby pracujące na podstawie umów na czas określony oraz wszyscy ci, który identyfikują się z problemem pracy pracowników niezrzeszonych w związkach zawodowych i wykonujących niestabilne formy pracy w sferze kultury. Idealnie byłoby, gdyby uczestnicy zadeklarowali swój udział przez pełne trzy dni projektu.

Program:

8 lipca
- Wprowadzenie do pracy i prezentacja zrealizowanych wcześniej foto-powieści.
- Stworzenie mapy pojęciowej niestabilnych form pracy, podział na grupy.
- Omówienie scenariuszy niestabilności na podstawie własnych doświadczeń.
- Początek rysowania storyboardów, planowanie kostiumów, rekwizytów i plenerów, które zostaną wykorzystane w drugim dniu.

9 lipca
- Scenariusze prac warsztatowych, omawianie historii i odgrywanie ich.
Początek zdjęć.

10 lipca

- Kontynuacja zdjęć.
- Drukowanie foto-powieści.
- Dyskusja końcowa.

Zdjęcia z wcześniej zrealizowanych foto-powieści można obejrzeć na naszym blogu:
http://carrotworkers.wordpress.com/2011/02/10/tell-it-like-it-really-is-notes-from-the-floor/


Carrot Workers Collective to londyńska grupa pracowników kultury i edukacji, studentów, stażystów i osób niezrzeszonych reprezentujących środowiska twórcze i sektor kultury, których regularne spotkania poświęcone są warunkom niestabilnej pracy i pracy osób niezrzeszonych w związkach zawodowych w Londynie. Obecnie prowadzimy akcje-badania poświęcone wolontariatowi, stażom i przymusowej niepłatnej pracy, żeby zrozumieć ich wpływ na materialne warunki życia, ludzkie oczekiwania dotyczące przyszłości i poczucie własnego ja oraz ich implikacje dla edukacji, kształcenia ustawicznego, wyzysku i interesów klasowych.

>>>

Wystawa udostępniona zwiedzającym:
29 maja - 30 września 2011
Wtorek - niedziela 11.00 - 19.00


Estrangement. Istotę projektu stanowi zagadnienie cyrkulacji form kulturowych. Proponujemy rozważanie terminu Estrangement na przecięciu poetyki Szkłowskiego - reprezentanta rosyjskiej szkoły formalnej - oraz arabskiego terminu taqseem, oznaczającego zarówno improwizację muzyczną jak i podział matematyczny. Formy znalezione i "codzienność" stanowią punkty wyjścia dla problematyki nadawania kształtu i powodowania rozpadu. Estrangement działa elementami, które wydaja się nie być powiązane, poddaje je obserwacji i czasami powoduje ich działanie.

Artyści: Sherko Abbas, Shirwan Can & Horen Gharib, Shirwan Fatih, Gailan Abdullah Ismail, Maryam Jafri, Hiwa K, Poshiya Kakil, Hüseyin Karakaya, Anton Katz, Reben Majeed, Rozhgar Mahmud Mustafa, Mattias Olofsson, Sener Ozmen, Diary Muhammad, Osman, Joanna Rajkowska, Cengiz Tekin oraz Knutte Wester.

Kuratorzy: Aneta Szyłak oraz Hiwa K.
Redakcja książki poświęconej wystawie: Francesca Recchia.

Otwarciu wystawy 28 maja 2011, towarzyszy noc perfomansu oraz impreza w Buffecie, oficjalnym klubie festiwalowym, zlokalizowanym w budynku IS Wyspa.


>>>

Wernisaż:
28 Maj 2011, 19.00

Wystawa udostępniona zwiedzającym:

29 maj - 30 wrzesień 2011
Wtorek - niedziela  11.00 - 19.00



Praca i Wypoczynek (Labour&Leisure) jest projektem mającym na celu ukazanie nietypowego spojrzenia na pracę, demaskującym to co jest nieuchwytne, ulotne, sytuujące się poza typowym przedstawieniem pracy i pracownika. Praca i Wypoczynek zagłębia się w stagnacji, czasie wolnym i jego formach, marzeniach i fantazjach, fałszywych tożsamościach, formach przetrwania, frustracjach zaangażowania i porażkach transformacji. Projekt jest zaaranżowany jako otwarte pole w którym instalacje, zdjęcia i prace video angażują uczestnika w kontekstualną grę z monumentalnością Hali 90B oraz z intensywnością industrialnego i artystycznego życia Stoczni i jej okolic.

Artyści: Anders Bojen & Kristoffer Ørum, Kalle Brolin, Jane Cheadle, Maureen Connor, Roman Dziadkiewicz, Köken Ergun, Elżbieta Jabłońska, Hiwa K,  Grzegorz Klaman, Zbigniew Kocysarz, Kasia Krakowiak, Joanna Malinowska, Ekta Mittal & Yashaswini Raghunandan, Ines Moreira, Jacek Niegoda, Cora Piantoni, Konrad Pustoła, Jadwiga Sawicka, Dominika Skutnik, Marek Sobczyk, Łukasz Surowiec, Michał Szlaga, Pilvi Takala, Milica Tomić, Anna Reinert, Zorka Wollny & Anna Szwajgier, Mariusz Waras, Julita Wójcik, Artur Żmijewski.

Kuratorka projektu: Aneta Szyłak
Asystent kuratorki: Maks Bochenek
Redakcja książki poświęconej wystawie: Krzysztof Gutfrański

>>>