_NEWSLETTER

_Sierpień 2013

P W Ś C P S N
01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

_Wesprzyj Wyspę

_NEWS

«  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38  »
 4 września (środa)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Przy okazji różnych wydarzeń albo inwestycji kulturalnych nader często używa się argumentów o ich dobroczynnym wpływie na rozwój miast. Mówi się o tworzeniu klasy kreatywnej, wspieraniu przemysłów kultury albo integracji uboższych członków społeczeństwa. Obecnie trudno sobie wręcz wyobrazić politykę kulturalną bez odwołania do domniemanej ekonomicznej czy społecznej funkcji sztuki. Zazwyczaj rozumianej właśnie w kontekście konkretnego miejsca albo regionu. Każde peryferyjne miasto marzy o kopiowaniu Soho, Bilbao, Glasgow, Barcelony czy Manchesteru. Artystyczny sposób produkcji ma w założeniu stymulować procesy gentryfikacji, zmieniać wizerunek miast, promować ich atrakcyjność, zwiększać przewagę nad konkurentami. Ogólnie rzecz ujmując kultura staje się sposobem na radzenie sobie z konsekwencjami odprzemysłowienia oraz neoliberalnej globalizacji. Z drugiej strony kwestia miejska uzasadnia nakłady na kulturę, która podobnie do innych dziedzin publicznego życia podlega budżetowej presji. Co ciekawe ten klincz polityki kulturalnej i miejskiej jest krytykowany zarówno przez miejskich aktywistów, jak i niezaangażowanych zwolenników artystycznej autonomii. O ile ci pierwsi wskazują, że rola kultury w procesach rozwojowych jest albo wątpliwa albo wręcz szkodliwa (jak w procesach gentryfikacji), drudzy narzekają na instrumentalizację kultury oraz traktowanie artystów jako miejskich wyrobników. W tym kontekście warto raz jeszcze przemyśleć związek kultury ze sprawą miejską, biorąc pod uwagę specyfikę peryferyjnego miasta post-przemysłowego takiego jak Gdańsk.

Bio:

Kuba Szreder - po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. W swojej pracy teoretycznej łączy socjologiczny namysł z analizą obecnych form produkcji kultury. Od 2009 roku jest doktorantem Loughborough University School of the Arts, gdzie bada społeczne, polityczne i ekonomiczne aspekty niezależnych projektów kuratorskich.
 
>>>
The International Studio & Curatorial Program (ISCP) is pleased to announce The Field is to the Sky, Only Backwards, an exhibition curated by ISCP alum Aneta Szylak, Artistic Director of Wyspa Institute of Art and Alternativa International Visual Arts Festival, Gdansk.


The Field is to the Sky, Only Backwards, includes works by Anders Bojen and Kristoffer Ørum, Lawrence Abu Hamdan, Hiwa K, Katarzyna Krakowiak, MML Studio (Michał Madracki, Maciej Madracki and Gilles Lepore) and Hito Steyerl and questions art as a practice of knowledge. Studying the intersections of subjects such as economic and social relations, space and architecture, image, material, sound, movement, migration and mobility, the included artists transgress disciplines. They realize forms of research and modes of practice that are coded within disciplines but also inhabit temporary spaces between them. The exhibition is not only about what we want to know but how we would like to get to know it. Diverse methodologies merge and cross, seeking the possible in fault lines and unauthorized methodologies.

Aneta Szylak is a curator, writer, and the co-founder and current Director of Wyspa Institute of Art. Since 2010, Szylak has been Artistic Director of Alternativa, a series of exhibitions accompanied by numerous additional events, which seeks new directions for art and its social role. After co-founding and running the Laznia (Bathhouse) Centre for Contemporary Art (1998-2001), she continued her career as an independent curator and researcher. Since 2004, Szylak has been responsible for programming Wyspa - the intellectual environment for contemporary visual culture - in the Gdansk Shipyard.

The title of the exhibition is taken from the poem by Laurel Snyder The Field has a Girl from the book, The Myth of the Simple Machines.

As part of Independent Curators International (ICI)’s Curator’s Perspective series, Aneta Szylak will present her current research interests and curatorial projects on September 5, 2013 at 7pm at The Segal Theater, The Graduate Center CUNY, 365 Fifth Avenue, New York, NY 10016.
http://curatorsintl.org/events/aneta-szylak

Travel for The Field is to the Sky, Only Backwards is supported by Adam Mickiewicz Institute and Municipality of Gdansk.
>>>

23 sierpnia (piątek)
Godz. 17.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Instytut Sztuki Wyspa zaprasza do udziału w programie filmowym Alternativa 2013. Każdy film, poprzedzony będzie wprowadzeniem zaproszonego gościa.

Ostatnia projekcja w serii:

23 sierpnia -  Dwaj ludzie z szafą, reż. Roman Polański, 1958, 15’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański).

 

Odbyły się:

11 lipca  - Metropolis, reż. Fritz Lang, 1927, 145’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański)

19 lipca - Berlin - symfonia wielkiego miasta, reż. Walter Ruttmann, 1927, 74’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański)

26 lipca - Człowiek z kamerą, reż. Dziga Wiertow, 1929, 68’ / wprowadzenie: dr Joanna Sarbiewska (Uniwersytet Gdański);

2 sierpnia - Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern, 1960, 89’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański);

9 sierpnia - Śmierć w Wenecji, reż. Luchino Visconti, 1971, 130’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański);

>>>

SĄSIEDZI STOCZNI | POZNAJMY SIĘ!
24 sierpnia | godz.16 - 19 | skwer przy ul. Jana z Kolna


Razem po sąsiedzku…

Kim jesteśmy, co robimy, co nam się podoba, a co chcielibyśmy zmienić?
Poznajmy się! Pod tym hasłem organizujemy piknik dla mieszkańców z ulic: Jana z Kolna, Robotniczej, Jaracza i Gdyńskich Kosynierów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie terenów postoczniowych. Spotkanie jest pierwszą próbą współpracy lokalnej społeczności z organizacjami działającymi w najbliższym otoczeniu.

Dla każdego…
Dla dzieci i młodzieży – zabawy sportowe, warsztaty plastyczne i edukacyjne oraz warsztaty artystyczne w ramach Przenośnej Szkoły Muralu, dla dorosłych – trawnik rekreacyjny, przystanek zdrowie i uroda, pomyśleliśmy także o pupilach, dla nich – darmowe porady weterynarza. A na koniec wszyscy razem spotkamy się przy słodkim poczęstunku, będzie czas na opowieści, wspomnienia i poznanie się bliżej.

PROGRAM PIKNIKU
:

14.00 - 16.00
Podwórko przy Jana z Kolna 26-30 i ul. Robotniczej 21-26

SPOTKAJMY SIĘ NA KOSZU  - warsztaty artystyczne Iwony Zając w ramach Przenośnej Szkoły Muralu


16.00 - 19.00
Skwer przy placu zabaw na ul. Jana z Kolna

SPORTOWE I PLASTYCZNE ZABAWY DLA DZIECI atrakcje dla Twojego dziecka!

AKCJA MIEJSKA „ZIELENIEC”

wspólnie upiększmy zielenią nasze podwórka!

TRAWNIK REKREACYJNY
zagraj w szachy, poskacz na skakance, odpocznij

SŁODKI POCZĘSTUNEK
skosztuj z nami pysznych wypieków

PRZYSTANEK „ZDROWIE I URODA”
zmierz sobie ciśnienie, poradź się fachowców

SOLIDARNI ZE ZWIERZĘTAMI
załóż czip swojemu psu i skorzystaj z darmowych porad weterynarza


16.30 i 18.00 
Instytut Sztuki Wyspa, ul. Doki 1, I piętro, sala konferencyjna

GMINA W BUDOWIE - prezentacja filmu o partycypacji społecznej w Wenezueli w reżyserii Olivera Resslera i Dario Anzzelliniego


Organizatorzy:

Przenośna Szkoła Muralu, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Centrum Praw Kobiet, Instytut Sztuki Wyspa, Europejskie Centrum Solidarności


>>>
 
21 sierpnia (środa)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Niespełna 80 lat temu szerokie grono urbanistów III Rzeszy owładnięte zostało wizjami radykalnej przebudowy miast niemieckich. Daleko posunięte koncepcje, przewidujące tworzenie nowych centrów władzy, zawłaszczających przestrzeń publiczną na potrzeby autoprezentacji triumfującego reżimu, defilad i wodzowskich przemówień, nie ominęły również Gdańska, stanowiącego w latach 1933-1945 jedną z siedzib nazistowskich władz. Głównym zamiarem autorki będzie prezentacja zachowanych, szerzej nieznanych projektów przebudowy, które zakładały częściową destrukcję historycznego centrum miasta, opatrzona uzupełniającym komentarzem, opartym na najnowszych ustaleniach badawczych.


Bio:

Jagoda Załęska-Kaczko - historyczka sztuki i prawniczka, badaczka dziejów gdańskiej architektury i historii prawa budowlanego, obecnie pracuje nad doktoratem z zakresu urbanistyki Gdańska w latach 1933-1945, pisanym pod kierunkiem prof. M. Omilanowskiej w Instytucie Historii Sztuki UG.


 

>>>
 
9 sierpnia (piątek)
Godz. 17.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Instytut Sztuki Wyspa zaprasza do udziału w programie filmowym Alternativa 2013. Każdy film, poprzedzony będzie wprowadzeniem zaproszonego gościa.

Najbliższa projekcja:

9 sierpnia -  Śmierć w Wenecji, reż. Luchino Visconti, 1971, 130’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański);
 

Harmonogram na najbliższe tygodnie:

23 sierpnia - Dwaj ludzie z szafą, reż. Roman Polański, 1958, 15’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański).


Odbyły się:

11 lipca  - Metropolis, reż. Fritz Lang, 1927, 145’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański)

19 lipca - Berlin - symfonia wielkiego miasta, reż. Walter Ruttmann, 1927, 74’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański)

26 lipca - Człowiek z kamerą, reż. Dziga Wiertow, 1929, 68’ / wprowadzenie: dr Joanna Sarbiewska (Uniwersytet Gdański);

2 sierpnia - Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern, 1960, 89’ / wprowadzenie: Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański);

>>>