_NEWSLETTER

_Kwiecień 2012

P W Ś C P S N
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

_Wesprzyj Wyspę

_NEWS

«  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38  »

Krytyka Polityczna Trójmiasto i Instytut Sztuki Wyspa, zapraszają na spotkanie z chorwackim filozofem Borisem Budenem.

4 maja (piątek)
Godz. 15.00/ Brama Historyczna nr 2 Stoczni Gdańskiej - przejazd trasą Subiektywnej Linii Autobusowej z Borisem Budenem. Liczba miejsc ograniczona, prosimy o rezerwację mailową sla@wyspa.art.pl

Godz. 16.30 / Instytut Sztuki Wyspa -  debata Czy postkomunizm zbawi świat?. Rozmowę z Borisem Budenem prowadzi Igor Stokfiszewski (Krytyka Polityczna). Spotkanie w ramach Europejskiego Uniwersytetu Krytycznego organizowane we współpracy z Instytutem Sztuki Wyspa i Europejskim Centrum Solidarności.
Wstęp wolny


Dwadzieścia lat po upadku komunizmu tęsknota za przeszłością zastępuje nam wiarę w przyszłość, kulturowa tożsamość wypiera historyczną pamięć, a społeczeństwo – przestaje istnieć. Manipulujemy historią, z której nic nie rozumiemy, i wierzymy, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów. Kościół staje się przedsiębiorstwem, rockowi anarchiści – religijnymi fanatykami, a bohaterscy dysydenci zblazowanymi cynikami. Czy demokratyczny potencjał rewolucji roku 1989 został zmarnowany? Czy o to chodziło zrewoltowanym narodom Europy Wschodniej – o nadrobienie zaległości wobec Zachodu i prawo pobierania u niego nauk?

Czym jest postkomunizm? Przedsionkiem kapitalizmu i demokracji dla dawnych ofiar sowietyzmu? A może kondycją całego świata, który po upadku bloku wschodniego zapomniał nie tylko, czym był komunizm, ale także solidarność, konflikt społeczny, klasa i społeczeństwo? Nigdy nie należy się wstydzić swej walki o wolność. Dotyczy to wszystkich, którzy przed dwudziestu laty obalili Mur, ale jeszcze bardziej tych, którzy stoją dziś przed nowymi murami.

Boris Buden


>>>

Julia Kurek, Anna Kalwajtys, Angelika Fojtuch /  Spotkanie autorskie

2 maja (środa)
Godz. 19.00 / Klub Buffet, budynek Instytutu Sztuki Wyspa
Wstęp wolny


Spotkanie z trzema różnymi performerkami, w różny sposób związanymi z Gdańskiem. Tym razem po raz pierwszy w takim składzie Julia Kurek, Anna Kalwajtys i Angelika Fojtuch opowiedzą o swoich działaniach i pokażą zapisy video wybranych performansów. Gospodarzem spotkania będzie Grzegorz Klaman.

Bio:

Julia Kurek - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom na wydziale Rzeźby specjalność Intermedia. Studia w Istambule Marmara Universitesi 2008-2009. Obecnie doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Ważniejsze wystawy i festiwale: BWA Lublin „Opowieści dziwnej treści” 2010, Galeria E66 „Zen” Gdańsk2010, Najlepsze Dyplomy 2009 Akademii Sztuk Pięknych” Gdańsk 2009,Festiwal Performance pt: „Granice Wnętrza” Poznań 2009, Instytut Sztuki Wyspa „Fikcja i Fikcja” Gdańsk 2009, Festiwal „Sztuka i Dokumentacja” Galeria Wschodnia 2009 Łódź. FESTIWAL Perfidia Perfearance II w Warszawie, wystawie „e.cité” we Francji i „Drawing conections” we Włoszech.

Anna Kalwajtys - artystka performans. Absolwentka Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wydziału Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Odbyła staż na Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu na Wydziale Filmu i Animacji. Artystka brała udział w wielu festiwalach sztuki performans w Polsce i za granicą. Jej twórczość nakierowana jest przede wszystkim na sztukę efemeryczną. Ponadto zajmuje się performance, video-performance, jak również tworzy w obszarze obiektu-instalacji. Jednocześnie Kalwajtys pracuje nad projektami interdyscyplinarnymi oraz kuratorskimi w obrębie zjawisk performatywnych. Uczestniczyła miedzy innymi w projektach takich jak: Antropo-performance w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej w Łodzi oraz w Międzynarodowej Konferencji Urban Transitions na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu w Katedrze Socjologii i Filozofii. Performans tworzone przez Kalwajtys kładą nacisk na proces twórczy. W swoich działaniach przełamuje tradycyjne relacje miedzy widzem a obiektem sztuki, artystą a jego dziełem. Tworzy sytuacje, w których powstaje przede wszystkim relacja pomiędzy podmiotem i przedmiotem, oglądającym i oglądanym, widzem i przedstawiającym, materialnością oraz znaczeniem poszczególnych elementów. Interesuje ją zmiana świadomości widza.

Angelika Fojtuch - studiowała na UMK w Toruniu, ASP w Krakowie, ASP w Poznaniu i ASP w Gdańsku. Dyplom w 2005 r. na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2006 roku założyła PORT PERFORMANCE - Międzynarodowe Forum Sztuki Performance. Od 2012 roku pracuje w Katedrze Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Brała udział w wystawach i festiwalach w różnych częściach świata, m.in.: OPEN Festiwal w Centrum Sztuki Współczesnej 798 Art Zone w Pekinie, Biennale Performance DEFORMES w Santiago de Chile, NIPAF w Tokio i Osace, 7a11d Festiwal w Fado Center w Toronto Biennale w Narodowym Muzeum Sztuki w Tessalonice, EPAF w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, Przerwane połączenia i Inne miasto, inne życie w Zachęcie w Warszawie, Moscow Biennale, VIENNA FAIR, NADA Art Fair w Miami, SUPERMARKET Art Fair w Sztokholmie. Nagrodzona Stypendium Miasta Gdyni i Nagrodą Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury w 2003 roku. W 2011 roku jej twórczość znalazła się w Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku w Muzeum Sztuki w Łodzi.


>>>

Julia Gierczak - wykład towarzyszący wystawie re.act.feminism #2

19 kwietnia (czwartek)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny

Wykład poświęcony będzie wybranym realizacjom filmowym i quasi-filmowym francuskiej autorki kina, Catherine Breillat – to próba odnalezienia utraconej spójności na gruncie psychoanalitycznej teorii, bez której nie można mówić o pracy (post)feminizmu w kinie najnowszym. Interferencje z różnymi obszarami popkultury w filmach Barbe Bleue czy Śpiąca królewna oraz oscylowanie na granicy pornografii w Romansie i Anatomii piekła – to dwa skrajne kierunki obierane przez Breillat, a jednocześnie najważniejsze bieguny (post)feminizmu we współczesnej kulturze audiowizualnej.

Julia Gierczak – rocznik 1983, doktorantka w Katedrze Kulturoznawstwa UG, animatorka kultury, filmoznawczyni, polonistka i redaktorka książek, członkini zespołu redakcyjnego „Panoptikum”. Przygotowuje doktorat poświęcony różnym aspektom sztuki aktorskiej w filmach François Ozona. Jej zainteresowania badawcze obejmują głównie perspektywę gender i queer studies w filmoznawstwie, teorię kina i praktyk intermedialnych, problematykę sztuki aktorskiej w kinie współczesnym, ze szczególnym uwzględnieniem twórców brytyjskich i francuskich oraz wybranych aspektów kinematografii dalekowschodnich (Chiny, Hongkong, Japonia, Tajlandia, Wietnam).

>>>

Katarzyna Lewandowska - wykład towarzyszący wystawie re.act.feminism #2

12 kwietnia (czwartek)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny

Kobieta Artystka stała się Kreaturą, Wybrykiem Natury, Osobliwością, Wyjątkiem a nawet Dziwadłem. Bo zaprzeczyła naturze (naturze kobiety). Nieposłuszeństwo wobec wszechwidzącego Ojca, Innego, Fallusa, Języka, Harmonii, Umysłu, Wzroku, Stałości, Logosu pozwalało jej zachować tożsamość i kobiece ‘Ja’, pływać nago w świecie instynktów, rozwijać żeńską moc twórczą i mądrość. Istotą sztuki przedstawianych Artystek jest totalna wolność, rozpasana wyobraźnia, nieokiełznane pragnienie, cielesna miłość. Bezwstydnie opowiadają o pożądaniu, zmysłowym postrzeganiu świata , „pragnącym ciele”. Dla tych artystek tworzenie jest naturalną potrzebą, wewnętrzną koniecznością. Zagarniają otaczającą Je przestrzeń aby następnie przetworzoną oddać pod postacią perwersyjnych kobiecych fantazmatów - banalnych, szalonych, ekstatycznych, niebezpiecznych i stabuizowanych.

Katarzyna Lewandowska
(ur. 1973 w Łodzi), historyczka sztuki, feministka, buddystka. Wykładowczyni na historii sztuki UMK w Toruniu, współpracuje również z CSW, Galerią Wozownia w Toruniu oraz Instytutem Badań Dalekiego i Bliskiego Wschodu UJ w Krakowie. W swoich zainteresowaniach koncentruje się na cielesności w sztuce współczesnej, wykorzystując przy tym dyskurs przynależny filozofii feministycznej (Lucy Irigaray, Helene Cixous) jako specyficzny język, który włącza do analizy sztuki inne zmysły niż wzrok. Mieszka w Toruniu

>>>

Hubert Bilewicz - wykład towarzyszący wystawie re.act.feminism #2

5 kwietnia (czwartek)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny


W ostatnich dekadach performens uprawiany przez kobiety, stał się głównym obszarem reanimacji kobiecej twórczości, afirmacją doświadczenia kobiecego oraz formą aktywizmu społeczno-politycznego, najczęściej o krytycznym charakterze. Redefiniując miejsce i role artystek, modele etosu twórczego, priorytety artystyczne w zasadniczo fallogocentrycznym świecie sztuki: dekonstruuje mechanizmy nim rządzące, demaskuje instytucje, rewiduje dotychczasowe artystyczne wzorce czy estetyczne przyzwyczajenia odbiorcze. Często również ma wymiar meta artystyczny, odnosząc się intertekstualnie do tradycji artystycznej, wyznawanych hierarchii bądź uznawanych kanonów. Nawiązania do świata sztuki (w formie aluzji, cytatów, pastiszy czy trawestacji), przybierają charakter artystycznego dialogu, polemiki, kontrowersji, kontrpropozycji, nierzadko o krytycznej bądź parodystycznej wymowie. Z tego punktu widzenia na wykładzie poddane zostaną analizie wybrane przykłady performensów m. in. Mariny Abramović, Julity Wójcik, Angeliki Fojtuch
.

Hubert Bilewicz
- historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią architektury i dizajnu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Współpracuje z ogólnopolską inicjatywą na rzecz wolności twórczej i swobodnego dostępu do dóbr kultury Indeks 73.

>>>