SUBIEKTYWNA LINIA AUTOBUSOWA POJEDZIE W BELGIJSKIM GENK
GENK:
30 MAJA – 30 WRZEŚNIA 2012
ODJAZDY: W KAżDY PIĄTEK I SOBOTĘ O GODZ. 12:30 I 15:00
DODATKOWE ODJAZDY W WEEKEND OTWARCIA MANIFESTA 9:
CZWARTEK 31 MAJA GODZ. 15:00, PIĄTEK 1 CZERWCA GODZ 14:30, SOBOTA 2 CZERWCA I NIEDZIELA 3 CZERWCA GODZ. 13:00 I 15:00
Rezerwacja pod numerem telefonu
003211603019 lub email
info@hetvervolg.org
Producent belgijskiej odsłony SLA –
Maks Bochenek
Tego lata
FLACC z Genk oraz
Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku będą działać jako partnerzy przy
Subiektywnej Linii Autobusowej, projekcie artysty wizualnego Grzegorza Klamana.
Subiektywna Linia Autobusowa w dawnym górniczym miasteczku
Belgii Genk będzie funkcjonować w czasie
Manifesta9. Jednocześnie, Linia będzie działać na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej w Polsce w ramach festiwalu Alternativa. Zarówno górnicze
Genk, jak i Stocznia Gdańska, przechodząc transformacje, stają się rezerwuarem pamięci kolektywnej i indywidualnej. Stocznia Gdańska niesie ze sobą spuściznę ruchu Solidarności, a limburskie kopalnie mają za sobą zawiłą historię, w jaką uwikłani byli wędrowni robotnicy, a która wywarła głęboki wpływ na miasto i otaczający je krajobraz. Oficjalne historie tych miejsc uwidocznione są w postaci różnorodnych form upamiętniania. Linia jest odpowiedzią na pilną konieczność zagospodarowania ukrytych głosów, które nigdy nie miały możności stać się częścią dominującej narracji. Zatem omawiane przedsięwzięcie stwarza wyjątkową okazję by uzyskać wgląd w obszary tych industrialnych miejsc, obciążonych historią.
Subiektywna Linia Autobusowa rozpoczęła funkcjonowanie w 2002 na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej, dzięki dodaniu osobistych historii byłych stoczniowców do oficjalnej historii Stoczni i całego ruchu Solidarności. Projekt przyjął kształt regularnych objazdów autobusowych z przewodnikiem, gdzie przewodnikami są nie zawodowi pracownicy przemysłu turystycznego, ale ludzie dzielący się swym głęboko prywatnymi doświadczeniami, które pobudzają do natychmiastowej reakcji. W obu miejscach najważniejszym zagadnieniem, koncentrującym uwagę nie są wielkie historyczne wydarzenia czy pozostałe po nich historyczne miejsca.
Subiektywna Linia Autobusowa jest okazją do jednoczesnego pokazania mniej znanych, ale równie ważnych świadków i uczestników historii. Projekt ma na celu wydobyć na powierzchnię stłumione głosy, echa, impresje, szepty, fragmenty wspomnień i relacji, a także wpisać je w bieżącą sytuację i przestrzeń tych miejsc.
Jak napisał
Kuba Szreder:
Grzegorz Klaman świadomie rozciął i poszerza szczelinę między historią zwycięzców, publicznie celebrowaną mitologią oficjalnej historii Stoczni a osobistymi opowieściami byłych stoczniowców czy, raczej, polifoniczną historię zdeponowaną w otchłaniach prywatności, odrzuconą za swą płynność, subiektywizm i nieprecyzyjność. Oficjalna Historia unika codzienności życia tych samych stoczniowców, których celebruje w postaci mitycznych fantazmatów w trakcie odprawiania rocznicowych rytuałów. Ich indywidualne losy nie zasłużyły na nic więcej niż brak jakiejkolwiek wzmianki lub reportaż o ciężkim losie ofiar transformacji. Parafrazując sarkastyczne słowa Godarda, mamy tu do czynienie z interesującym przypadkiem, gdzie ta sama grupa ludzie na przestrzeni zaledwie dziesięciolecia jest najpierw wyniesiona na epickie piedestały, a następnie zasługuje li tylko na dokument.
Przejażdżka autobusem po
Genk rozpoczyna się przy dawnym budynku kopalni
Waterschei, obecnie będącym lokalizacją
Manifesta9, i trwa 2 godziny. Przejażdżka obejmuje kilka ważnych miejsc górniczych, takich jak Cités (miasto-ogród), hałdy żużlu i inne miejsca przemysłowe. Przejażdżki po Genk można rezerwować w następujących językach:
angielskim, flamandzkim, polskim i słoweńskim.
http://www.flacc.info/en
Subiektywna Linia Autobusowa (Genk) to projekt Grzegorza Klamana i FLACC, któremu partnerują Het Vervolg Vzw / Coal Face (BE), Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku (PL) we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Sztuk Wizualnych Alternativa w Gdańsku, przy wsparciu Meta VZW. Meta to flamandzka organizacja do spraw dziedzictwa starych tramwajów i autobusów.
Subiektywna Linia Autobusowa w Gdańsku ma za partnerów Miasto Gdańsk, a wspierają ją Stocznia Gdańska, Baltic Property Trust i Drewnica Development.